340 quilòmetres – 11:30 hores de ruta.
Avui matinem més
de lo habitual ja que l’etapa tot i tenir menys quilòmetres que la de ahir es
quasi en la seva totalitat de pista i el ritme no serà tant alt. Deixarem les
zones alpines i començarem a agafar alçada amb un paisatge més estepari i àrid.
Esmorzem, donem
un repàs a les motos, engreixem les cadenes, omplim de benzina els dipòsits i a
les vuit ja estem en marxa.
Els primers 50
quilòmetres son de carretera, els únics del dia, i molt aviat parem a posar-nos
roba, fa fresqueta. Cal tenir en compte que hem dormit a 1.800 metres
d’altitud.
Deixem la
carretera en la cruïlla d’on surt la pista que ens porta al remot llac Son Kul,
gran objectiu del dia. Es el segon llac més gran després del Issyk Kul i el
primer d’aigua dolça del Kirguizistan, glaçat durant gairebé tot l’any i a 100 quilòmetres de la
carretera asfaltada més propera. Situat a 3.016 metres d’altitud te una
extensió d’uns 275 quilòmetres quadrats de superfície, 29 de llarg i 18 d’ample,
i esta rodejat d’altes muntanyes. A l’estiu la vall es transforma en àmplies
zones de pastura i prats verds en els quals els nòmades de la regió planten les
seves iurtes establint un autèntic campament.
No hi ha instal·lacions al llac, però alguns pastors proporcionen lloc
per dormir i alguna cosa de menjar per si un hi vol fer
nit. Diuen que la posta de sol al Son Kul no es pot perdre però nosaltres anem
per feina i ho deixarem per un altre ocasió.
Al principi la pista es
rapida a traves d’una llarga vall. Al fons es veu una mica de vegetació al
costat d’un petit riu.
Un cop passem el coll, la
pista fa una lleugera baixada i davant les muntanyes de l’horitzó intuïm
l’aigua blava del llac. Seguim recorrent una zona solitària però amb un encant
molt especial. Tot i que encara som lluny, comencem a intuir paisatges del
Pamir.
La pista serpenteja per
unes planes inacabables i apareixen les primeres iurtes del Son Kul. Aprofitem
que passem a prop d’unes per acostar-nos i donar uns globus al nen que ha
sortit a saludar-nos. Ràpidament s’apropa la família i ens ofereixen un bol de
“kumis”, llet d’euga fermentada, que no podem menysprear, al menys mullar-nos
els llavis en senyal d’agraïment.
Continuem la marxa donant
la volta al llac i gaudint d’un paisatge espectacular.
Trobem una sèrie de cercles de pedres
que diuen que son símbols funeraris. Bon lloc per descansar quant un passa a
l’altre vida.
Estem a
100 quilòmetres d’una carretera asfaltada i cal fer benzina de la manera més senzilla possible.
Es habitual veure més bicicletes que motos
fent aquesta ruta.
Després de descansar una
estona i gaudir del fastuós paisatge reprenem la marxa i tot i estar a 3.000
metres la pista continua pujant per salvar les muntanyes que envolten la vall
del llac. El camí esta en bastant bon estat i ràpidament assolim un coll de
3.346 metres.
Al cap d’una bona estona
arribem a un petit nucli urbà i mirem si hi ha algun lloc per dinar ja que
tenim ganes de variar una mica del “menú” habitual dels migdies.
No trobem res i decidim
buscar un lloc on aixoplugar-nos del sol que cau a plom en aquells moments i
menjar-nos el tradicional pícnic, la mecànica
que fins aleshores ens havia respectat ens juga una mala passada i el
Carles punxa la roda del darrera. Aparquem en un camp amb alguns arbres i anem
a solucionar el problema. Cal fer la reparació de forma molt manual ja que no
portem rodes de recanvi i la feina es feixuga.
Un clau ha estat el
culpable. Quan aconseguim muntar la càmera nova la roda no agafa pressió i
veiem amb desesperació que l’hem pessigat. Decidim que el Ricard s’acosti amb
el cotxe al poblet que acabem de deixar endarrere i miri si troba algú que ens
pugui reparar la roda.
Mentrestant la resta
aprofitem l’ombra d’uns arbres per dinar i descansar una mica.
Al cap d’una bona estona
el Ricard torna amb la bona noticia de que ha aconseguit reparar la roda en un
petit taller. La muntem ràpidament, carreguem el cotxe de nou i sortim ràpids a
continuar el camí. Hem perdut quasi dues hores i tenim molta pista encara per
endavant.
Tornem ha agafar alçada
amb rapidesa per una pista en aquest cas molt ondulada i que no fa gens agraïda
la conducció, en canvi la zona es espectacular per la forma i els colors de les
seves muntanyes.
Tard que anem i la cosa
es complica, ara es el Marc el que pateix una nova punxada. De nou un clau ens
fa la guitza. Davant un paisatge de postal reparem amb més rapidesa la roda,
l’experiència comença a fer efecte.
Reprenem la marxa i cal
forçar el ritme, no podem permetre’ns que la nit ens agafi a la pista tot i que
les condicions d’aquesta no son les millors. M’emporto un bon ensurt quant un
cavall se’m creua de cop i l’esquivo de miracle.
Arribem de nit tancada a
Kazarman a 1.300 metres d’altitud, son tres quarts de vuit del vespre i estem
esgotats. Quant arribem a la benzinera el GPS no enganya, onze hores i mitja de
ruta, de les quals cinc parats entre el llac i les punxades, una mitjana en
moviment de quasi 50 quilòmetres per hora però parats de 28 i una velocitat
punta de 104 quilòmetres per hora. Ha estat un dia mogudet.
Per acabar el dia veig
que la meva moto comença a perdre oli per l’eix de la palanca de canvi, aquest
cau sobre la cadena i amb el moviment
m’esquitxa tota l’esquena. Les gotes d’oli m’han dibuixat una autentica via
làctia sobre la motxilla i la caçadora. Demà serà un altre dia.
Sopem i dormim en una
“guest house” familiar força acollidora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada