380 quilòmetres –
9:30 hores de ruta.
Com ja he
explicat el viatge el centralitzem en dos països, El Kirguizistan i el
Tajikistan. A cada país tenim prevista una infraestructura diferent. Al
Kirguizistan, com que el Ricard se’l coneix molt bé, ell vindrà amb el seu
cotxe acompanyat de l’eficient Aizada per fer-nos de guies, l’assistència i el
transport de benzina. Quan arribem al Tajikistan s’incorporaran a fer-nos
l’assistència la Tatiana i el Jasper de l’empresa que els hi hem llogat les
motos, el Ricard agafarà un altre moto i la Aizada tornarà cap a casa molt a
contracor nostre per lo molt que ens ha ajudat.
Tot i que tenim
una etapa llarga per davant sortim a les 9 del matí ja que gran part es per
carretera i serà bastant ràpida.
El tràfic aquesta
hora del matí es dens i conflictiu i tardem més de mitja hora en creuar
Bishkek. El transport públic es mitjançant els troleibusos desapareguts fa molts
anys dels nostres carrers així com d’infinitat de furgonetes Mercedes de 8/12
places que fan la funció dels nostres autobusos urbans i que paren a
sol·licitud de la gent.
Agafem direcció
al llac Issyk Kul. Es el segon llac de muntanya més gran del mon després del
Titicaca i també el segon salat si considerem el Caspi com a tal i no com a
mar. Està a 1.600 metres d’altitud i te uns 180 quilòmetres de llarg per uns 70
d’ample, amb una profunditat màxima de quasi 700 metres i mitjana de 300. El
seu nom vol dir “llac calent” ja que per la seva mida i situació no es congela
mai. Te com a particularitat que no te sortida d’aigua per lo que aquesta es
renova per filtració o evaporació i això provoca que l’aigua sigui salada. Per
la seva mida es considerat un mar interior i gaudeix de platges sent una de les
zones més turístiques del Kirguizistan.
CURIÓS RÈTOL TURÍSTIC QUE ENS PORTA RECORDS DE CASA. |
Als kirguís ja
els va be considerar-lo com a mar ja que el Kirguizistan es el país del mon amb
les fronteres més allunyades de qualsevol mar.
Agafem un ritme
ràpid per una carretera amb força bon estat que durant una bona estona fa de
línia fronterera amb el Kazakhstan. Anem per la vall però cada cop tenim les
muntanyes més properes i comencem a veure espectaculars cims de neus perpetues.
Sense donar-nos compte anem agafant alçada fins arribar als 1.600 metres
d’altitud moment en que comencem a veure el llac amb tota la seva magnitud. Fa
la sensació real de ser un mar ja que mires l’horitzó i sols veus aigua.
Trobem molta
policia controlant els excessos de velocitat amb uns sistemes no gaire de fiar
i amb gran afany recaptatori. Tot i la cura que hi posem al final ens aturen i
diuen que anàvem a 62 quilòmetres per hora quant calia anar a... 60. Una bona
gestió de l’Aizada ens lliura de la multa.
FEM UNA PARADA I MENGEM UNES PANOTXES |
Degut a l’afició
al vodka dels kirguís el Ricard ens explica que la tolerància amb l’alcohol al
volant es zero. Fins i tot si has de conduir, la nit abans no es recomanable
veure ni una trista cervesa.
La conducció es
molt anàrquica i cal anar amb molta cura, es habitual veure camions i cotxes
accidentats o trobar-los avariats al mig de la carretera.
A la primera
parada a la benzinera veiem que hi ha quatre o cinc tipus de gasolina dels 80
als 95 octans. El preu varia i la majoria de gent posa la de 80 per ser la més
econòmica per lo qual moltes benzineres no tenen la de 95 que es la que a
nosaltres ens interessa per ser de més qualitat. Quasi sempre buscarem
benzineres de la multinacional russa Gazprom que son de més garantia. El preu
es força acurat, paguem el litre a uns 0,60€.
Al quilòmetre 150
ens creuem amb la primera moto i porta side, no es gens habitual veure motos al
Kirguizistan ni al Tajikistan. Crec no haver-ne comptat més d’una dotzena
durant tot el viatge. Aquest fet fa que la nostra presencia sigui celebrada com
un esdeveniment, els nens volen donar-nos la ma i cal circular amb molta cura,
la gent saluda constantment i els cotxes i camions fan sonar els clàxons amb
senyal de benvinguda. Som la noticia per allà on passem.
Quan portem 285
quilòmetres i unes 4 hores i mitja de camí parem a dinar a la població de
Cholpon Ata. Ho fem amb un curos restaurant i mengem els típics pinxos que poden
ser de vedella, xai o pollastre, animal que te la fama de ser molt bo ja que al
tenir tanta pastura no existeix el pinso i s’alimenten de forma natural.
Acabat el dinar
sortim per anar a buscar el primer contacte amb les pistes de terra i la
muntanya. De cop i volta el cel s’enfosqueix i parem a posar-nos els
impermeables per no mullar-nos però per sort evitem l’aigua. Agafem una pista
que puja ràpidament cap una zona alpina que ens recorda molt el nostre Pirineu.
El Ricard ens diu que quan es la temporada aquests prats estan plens de Flors
de Neu ó Edelweis cosa gens habitual a casa nostra.
GAUDIM DEL PRIMERS LLACS |
En un moment
donat ens trobem en una vall amb unes construccions fetes amb troncs de fusta.
Es una de les seus dels Jocs Mundials del Nòmades que s’acaben de celebrar. Es
el quart any que es fan i sempre els ha organitzat el Kirguizistan però degut a
l’èxit sembla ser que a partir d’ara els faran itinerants i la propera ocasió
serà a Mongòlia.
FIXEU-VOS QUE DIU KYRGYZ REPUBLIC. EL KIRGUIZISTAN ACABA DE CANVIAR EL NOM DEL PAÍS. |
CELEBREM L'ÈXIT DEL PRIMER DIA |
Al vols de les 7
de la tarda i quant ja esta fent-se fosc arribem a l’alberg de Bel Zhan on tot
esta muntat de forma ecològica per la Jacqueline, una holandesa que es
enginyera mediambiental i porta molts anys instal·lada a Rússia i a l’estiu te
aquest negoci. Soparem i passarem la nit dormint en unes acollidores iurtes.
Aquest tipus d'habitatge dels nòmades van ser declarades l’any 2014 Patrimoni
Immaterial de la Humanitat per la UNESCO.
Sopem un bol de
sopa tipus la nostra escudella barrejada i uns pebrots farcits d’una carn
semblant a la del botifarró. Xarrem una mica amb una parella polaca i anem a descansar.
Demà ens espera el dia
amb més quilòmetres de tot el viatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada