330 quilòmetres – 8:30 hores de ruta.
Al aixecar-nos ens
equivoquem i ho fem una hora abans del previst, a les set tots drets. L’error
te una explicació, el Tajikistan te una hora de diferencia amb el Kirguizistan,
però no sabíem que aquesta regió al estar molt al est del país manté la mateixa
hora.
Una dia més el
temps es presenta esplèndid i sense un sol núvol.
Quan anem al pati
del darrera de l’hotel ens trobem als cuiners fent la matança del dia al mig de
la pols i el fum dels vehicles aparcats.
EL MARC ELS VOL AJUDAR. |
Sortim a les nou
del matí direcció a Khorog que es la capital de la regió autònoma del
Gorno-Badakhshan i del districte de Shughnon. Té una població d’uns 30.000
habitants i està situada a 2.200 mts
d’altitud a les muntanyes del Pamir a la confluència dels rius Ghund i Panj.
Justament fa frontera amb l’Afganistan i destaquen les abundants i estètiques
pollancredes que li ofereixen un aspecte bucòlic.
SORTIM DE MURGHAB. |
Prenem la pista
asfaltada amb força bon estat de la “Highway Pamir” que ens porta direcció sud,
ens creuem molt de tant en tant amb algun vehicle i en aquesta ocasió la nostra
sorprès serà evident.
Al mig de la
pista ens trobem encara fumejant un tràiler carregat amb unes excavadores noves
i que s’ha cremat. Fem les oportunes fotos i continuem.
Anem agafant
alçada amb rapidesa ja que tornarem a passar un nou port de 4,300 metres. Ens
esmunyim entre les valls amb els cims encara amb restes de neu i apunt per la
que arribarà d’aquí pocs dies. Esgotem tota la roba d’abric que portem.
Ja que no trobem
vehicles ni gent un bon ramat de tranquils iacs ens alegren la vista.
El tema dels
colors de les muntanyes es un fet característic del Pamir. Constantment van
variant les seves tonalitats i poden ser completament diferents amb les seves
veïnes. En la següent foto podem veure un exemple de tres muntanyes i tres
colors.
Durant un
centenar de quilòmetres rodem per un altiplà increïble sempre sota el mateix
guió, recte inacabable amb serralada de muntanyes al fons que creuem i nova
recta amb serralada al fons, sembla el conte de mai acabar.
Al final d’una
d’aquestes rectes fem una parada al trobar-nos una iurta de pastors i una petita
edificació. Lo bo del cas es que la família viu a la iurta i a la edificació hi
tanquen el ramat.
Al sentir el
soroll de les motos surten de la iurta dos encantadors nanos que de moment
semblen més pelats de fred que contents pels globus que els hi he donat.
Cal prestar molta
atenció a la foto i veure on arriba la globalització i no ho dic pels meus
globus sinó per on arriben els jerseis d’un senyor de Galicia.
L’arribada d’un
petit poble trenca la monotonia del paisatge i sempre hi ha un record pel
personatge històric que va obrir aquestes vies de comunicació entre orient i
occident fa centenars d’anys.
De tant en tant
un llac d’aigües blaves contrasta amb
les muntanyes de formes ben
curioses que l’envolten.
M’agradaria us
fixéssiu en la següent foto per demostrar-vos el que pot ser una pista plena de
immensos guals que donen la sensació d’estar en unes autentiques “muntanyes
russes”. Paro a fer la foto i si agafeu la referencia del primer pal de
l’esquerra veureu que la línia de la pista d’on vinc queda a l’altura del
seient de la moto.
L’asfalt s’acaba i
la pista esta molt malmesa encara que particularment prefereixo una pista en
aquestes condicions que una carretera asfaltada destrossada, la conducció es
molt més dura i feixuga. Amb les motos de enduro/trail que portem a l’asfalt has d’anar esquivant tots els sotracs i a
la pista pots anar molt més ràpid.
Anem pujant per
anar a buscar el port més alt del dia, el Natzatos Pass de 4.314 metres
d’altitud, el més alt que ens queda del viatge.
La fresca es
destacable tot i el bon dia que fa. L’aigua que baixa pels rierols comença a
glaçar-se.
A la baixada
comença la desfilada de camions xinesos, majoritàriament de la marca Shacman de
la qual desconeixia la seva existència. En la primera foto un d’ells reparant
les habituals averies que pateixen per les condicions de les pistes per on
transiten i la segona tot i que no te la millor qualitat es per mostrar en
primer terme la quantitat de rocs que conformen la pista i que han de suportar.
Més endavant
arriba l’hora dels ciclistes que guanyen per quantitat com a principals
aventurers de la ruta i fins i tot ens trobem un caminador fent la ruta amb la
gran motxilla penjada de l’esquena. Increïble la força de voluntat que cal tenir.
Aprofitem una
amplia esplanada al costat del riu per parar una estona, omplir els dipòsits de
benzina i dinar. Com que toca pícnic tenim el menú ja habitual d’aquestes
ocasions però avui hi afegim unes patates bullides.
Reprenem la marxa
per una pista al costat d’un riu i ràpidament canvia el paisatge. Com que anem
direcció sud i perdent alçada comencem a trobar-nos amb la vegetació que fa
dies havíem abandonat. El terreny ja no es tant erm i àrid i petites zones de
conreu ens animen la vista amb el color verd oblidat dels primers dies de
viatge. Bedolls, pollancres i eucaliptus seran els nous companys de viatge per
uns dies.
La pista tornar a
estar asfaltada.
El riu te aquell
color tèrbol entre blau i verd de les aigües que venen de les glaceres.
Ens trobem un
parell de controls de fronteres amb l’habitual procés de presentar passaports,
visats e inscripció en el llistat de viatgers. Sinó ho fem no es aixequen la
barrera.
Passem al costat
d’una muntanya on veiem com es despenja la seva glacera.
Fem una parada en
un lloc encantador amb un pont de fusta sobre el riu i una família fent el te
amb pastes després d’una jornada carregant palla al camió. Ens ofereixen compartir el
berenar. Els dos fills petits gaudeixen de pujar i fer-se fotos d’alt la moto.
Ja falta menys
per arribar a Khorog.
Arribem a l’hotel
i els nostres fans ja ens esperen. Hem baixat fins els 2.200 metres d’altitud.
La meva moto
segueix perdent oli i cal trobar una solució perquè m’està deixant la roba
per llençar. Decidim que demà agafaré la moto de reserva.
L’hotel està
força be, amb habitacions amplies i còmodes, ens hi trobem instal·lats altra
gent que fan la ruta amb moto, bicicleta i 4x4. Te wifi, però en aquest cas es
de pagament, 1,20€ al canvi per persona. No tenim connexió a Facebook, ens
diuen que esta prohibit al Tajikistan, però el mateix recepcionista ens diu que
ens baixem un programa de connexió segura a internet i que fa com si el teu mòbil
estigues a casa i es salta les restriccions
que puguis tenir al lloc on realment ets.
Funciona ràpidament.
Fem temps per
sopar. Els telèfons treuen fum.
Al sortir per
anar a sopar ens trobem una noia amb moto que va sola fent la ruta i busca lloc
per dormir, admirable,. El nostre petit hotel esta ple.
Anem a sopar a un
restaurant indi de cert nivell a recuperar les forces després d’uns dies de menges
més frugals al altiplà del Pamir. Ho acompanyem amb cervesa i aigua de la terra
i vi d’importació. Paguem uns 17,-€ per persona.
Cervesa de litre i mig amb ampolla de plàstic. Es pot beure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada